رمانی است که مستقیما با جنبههای معینّی از زندگی سیاسی سر و کار داشته باشد و در آن جنبههای سیاست از عناصر لازم سازندهي اثر باشد، نه زمینهي فرعی و حاشیهای آن.[1] رمان سیاسی یک نوع ادبی است که بیشتر به ایدهها و مضامین تعلیمی توجه دارد تا به بیان احساسات. در این قبیل رمانها، مکانیسم قوهي قضاییه، نحوهي شکلگیری و اجرای قانون و عوارض و طرح تئوریهای سیاسی، اجتماعی و فلسفی به بوتهي نقد سپرده میشود و بدین سان است که سیاست، به راحتی میتواند فضاهای خالی داستان را پر کند و همواره خواننده را در یک حالت تعلیق مناسب و حساب شده قرار دهد.[2]
در این نوع رمان نویسنده با شناخت تحولات تاریخ و لحظهای که در آن زندگی میکند، داستان مینویسد و این داستان بعضی ارزشها را نفی و بعضی دیگر را تأیید میکند.[3] "نینا" نوشتهي ثابت رحمان، نویسندهي جمهوری آذربایجان، رمان "ناحیهي کلمبیا" از جان دوس پاس، نویسندهي آمریکایی، از نمونههای این رمان سياسي است. از نمونههای فارسی آن رمان "آتش از آتش" اثر جمال میرصادقی را میتوان نام برد.[4] با این همه طی تقریبا صدسال داستاننویسی فارسی جز چند رمان سیاسی که شمار آنها از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرود، چیزی در این عرصه پدید نیامد.
تحلیل و بررسی رمان سیاسی برای اولین بار در سال 1924م توسط فردی به نام موریس ادموند اسپیرز انجام پذیرفت. او به تحلیل و بررسی عمیق اینگونه آثار پرداخت و اصطلاح رمان سیاسی را مطرح ساخت. اسپیرز در مقالهي معروف خود به اسامی نویسندگانی چون جورج الیوت، رماننویس انگلیسی، همفری وارد، نویسندهي کانادایی، و آنتونی ترولوپ، نویسندهي بریتانیایی، اشاره داشت و آنان را پیشگامان طرح رمانهای سیاسی دانست.[5]
رمان سیاسی دارای ویژگیهایی است که مهمترین آنها به شرح زیر است: در این قبیل آثار، معمولا مسائل بزرگ جهان سیاست، ساختار اجتماعی شهرهای خاص و مصائب و گرفتاریهای بشر در دورهای که زندگی میکند، مشخص و به دقّت با ریزبینی ویژهای تحلیل میگردد.
رمانهای بزرگ سیاسی چون: "سقوط 79"، "قلعهي حیوانات"، "کشتن مرغ مقلد" و حتی "فرانک انیشتاین"، مناظرات و جدلهای وسیع و همهگیری را در سطوح مختلف جامعه پدید آورد. در این راستا چیزی که مشخص است، این است که آثار سیاسی ماندگار، دارای زبانی تند و برّنده هستند. این زبان، گاه و بیگاه راوی را وامیدارد تا به صورت تهاجمی برخورد کرده، به تقابل علنی با افراد و رویدادهای سیاسی و اجتماعی بپردازد. تحلیلگران ادبیات سیاسی بر این باورند که میزان تاثیرگزاری رمانهای سیاسی زمانی محسوس میگردد که مسائل روز و بدیعی را دنبال کنند.
این قبیل آثار باید بهگونهای مطرح گردند که خواننده پس از رویارویی با هر حادثهي مهم، به تفکر و اندیشه واداشته شود. در واقع هنرمندی نویسندهي سیاسی زمانی محرز میگردد که بتواند خواننده را در جریان یک سلسله مسائل مهم وارد سازد و او را در تحلیل سیاسی حوادث، شریک خود کند. معمولا رمانهایی که در آن همه چیز به صورت یکجانبه از سوی نویسندهي همهچیزدان، مطرح میگردد فاقد جذابیّت بوده میباشند. به همین دلیل رمانهای سیاسی بسته که فقط روایتگر ذهن یکسویه نویسندهاند، فاقد گیرایی هستند و خواننده را در همان مراحل اولیه از دست میدهند. چیزی که مشخص است، رمانهای سیاسی باید زمینهي مناسب برای بحث و جدل را فراهم سازند. باید توجه داشت که وظیفهي عمدهي رمان سیاسی، ایجاد یک جرقه در ذهن خواننده و مواجه ساختن او با سیلی از حوادث و رویدادهای مهم و تکاندهنده است. گاه دیده شده نویسنده به این قصد جرقهي لازم را در ذهن خواننده ایجاد میکند تا خود در دنیای حقیقی پیرامون خود به دنبال سرنخها رفته، به کشف ناشناختهها مبادرت ورزد. در این قبیل آثار، هدف عمدهي نویسنده طرح مسئله است و به هیچ عنوان نمیخواهد در فضای داستان، خواننده را نگه دارد و در همان جا، همه چیز را مشخص سازد. گمان میرود بیشتر رمانهای سیاسی که در فضای بسته و محدود سیاسی کشورهای تحت استعمار و دیکتاتوری خلق میگردند دارای چنین حال و هوایی هستند. در این رمانها نویسنده از ایهام سود جسته و مسائل سیاسی و انتقادی خود را در لایههای زیرین اثر پنهان میسازد، این در حالی است که قضاوتهای شخصی نویسنده و طرح آرا و عقاید سیاسی او، همواره در رمان محسوس بوده است.[6]
رمان سیاسی، محملی است که در آن عناصر ضد هم در کنار یکدیگر متجلّی میگردند. کاخهای ستم، غالب در کنار خانههای فقیران قرار میگیرند. این تضاد، میتواند مربوط به گروهها و طبقات خاص اجتماعی باشد یا در گسترهي وسیعتری مطرح گردد.
در رمانهای سیاسی، نمایندگان شیطان بهگونههای مختلف وارد عمل شده، به جان افرادی که به مقابله با آنها میپردازند، میافتد. اینان نمایندگان حقیقی شیطان یا استعمارگرانی هستند که به کشورهای تحت سیطره، لشکر کشیدهاند و یا به شیوهي استعمار نو به بهرهبرداری از ملل دیگر و به دگرگونی در ساختار اجتماعی و سیاسی آنها مشغول هستند.[7]
رمانهای سیاسی سه نوع هستند:
نوع اول: آن دسته از رمانهایی است که نویسندهي آن نسبت به حوادثی که در پیرامونش روی میدهد حساس است و واکنش از خود نشان میدهد. او دوست دارد تا شاهد دنیای بهتر باشد. معمولا نویسندگانی که به طرح مسائل سیاسی روز میپردازند دارای چنین خصیصهای هستند.
نوع دوم: رمانهایی است که نویسندگان آنها پس از دریافت طرح اولیهي داستان به خلق رمانهایی در راستای اهداف استعمارگران مبادرت میورزند. نویسندگان استعمار نو، با عقد قراردادهای هنگفت خود و قلمشان را در اختیار استعمارگران قرار میدهند. سلمان رشدی از نویسندگاني است که آشکارا خود را در طیف از نویسندگان استعماری قرار میدهد و حتی به این مسئله میبالد.
نوع سوم: آن دسته از رمانهای سیاسی است که نویسندگان آنها به پیروی از آرمانهای احزاب و گروههای سیاسی و برای پیشبرد اهداف آنها اقدام به خلق رمان میکنند.[8] در این جا بهتر است این نوع رمان را رمان عقیدتی یا تبلیغی نامید زیرا این نوع از رمان برای دفاع از طبقهای مشخص یا ضدیّت با طبقهای خاص نوشته میشود و یا عقیده و فرهنگ خاصی را تبلیغ میکنند.[9]
بسياري از آثار ادبي کلاسيک پارسي را نبايد صرفا از ديدگاه ادبي نگريست. اين آثار، گذشته از وجوه ادبي و زيبايي شناختي، مملو از انديشه هاي پيچيده است که جز با تکيه بر نظريههاي دقيق و روشهاي جديد قابل کشف نخواهد بود.[10]
بهترین نمونه از آثار کلاسیک سیاسی "کلیله و دمنه" است؛ ترديدي نسبت که کتاب کليله و دمنه -از متن هندي پنچه تنتره تا ترجمه پهلوي، سپس عربي و برگردان آن از عربي به فارسي به وسيلهي نصراله منشي،- بدين سبب مورد توجه بوده است که از سويي حاکمان را تدبير و تلطيف ميآموزد و از سويي نيز خوانندگان کتاب را با دغدغهها و امواج حاشيههاي حکومتها آشنا مي کند. انديشهي سياسي کتاب کليله و دمنه - فارغ از هندي، عربي يا ايراني بودن آن - در زمينههاي نفي ستم، نفي حسادت، تدبيرهاي مختلف در برابر دشمنان، دربارهي ستايش عدالت و اهميت رايزني با خردمندان و پرهيز از ناصالحان، چه جهتگيريهايي دارد.[11]
[1] . میرصادقی، جمال؛ ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، 1382، چاپ چهارم ص 433
[2] . پارسینژاد شیرازی، کامران؛ رمان سیاسی و زیرساختهای آن، ادبیات داستانی، 1382، شماره 21،ص23
[3] . میرصادقی، جمال و میمنت؛ واژهنامه هنر داستاننویسی، تهران، انتشارات مهناز، 1377، چاپ اول ص 450
[6] . همان،ص 10.
[7] . همان، ص 12.
[8] . همان، ص 11.
[9] . سلیمانی، محسن؛ رمان چیست، تهران، انتشارات سوره مهر، 1387، چاپ اول، ص 49
[10] . محمدحسين، كرمي؛ و زينب، نوروزي؛ انديشه سياسي ايرانشهري در اسکندرنامه نظامي، ادب و زبان، نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان، زمستان 1387، 24 (پياپي 21)، ص175
[11] . عنايتاله، شريفپور؛ و محمدي، محتشم؛ انديشه سياسي در کتاب کليله و دمنه، ادب و زبان، نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان، زمستان 1387، 24 (پياپي 21)، ص53
مسابقه وبلاگ برتر ماه
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی ، ،
برچسبها: