جهت مشاهده این مطلب روی ادامه مطلب کلیک کنید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 مهر 1390برچسب:, | 17:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی)

آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما / آفتابی جنوبی (لاتین، یونانی)

آلبانی: سرزمین كوه نشینان

آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن (فرانسوی، ژرمنی)

آنگولا: از واژه نگولا كه لقب فرمانروایان محلی بود

اتریش: شاهنشاهی شرق (ژرمنی)

اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان (یونانی)

ازبكستان: سرزمین خودسالارها (سغدی، تركی، فارسی دری)

اسپانیا: سرزمین خرگوش كوهی (فنیقی)

استرالیا: سرزمین جنوبی (لاتین)

و...........

 

جهت مشاهده روی ادامه ی مطلب کلیک کنید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 تير 1390برچسب:, | 17:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
دانلود Mozilla Firefox v9.0 Final - نرم افزار مرورگر اینترنت فایرفاکس

Firefox محصولی از كمپانی Mozilla مرورگری امن، مطرح، قدرتمند و با امكانات فراوان و سرعت بالاست. این مرورگر محبوب را به خاطر كیفیت و كارایی بالایش هم ردیف سایر مرورگرهای مطرح دنیا مانند Internet Explorer و Opera و شاید بهتر از آنها در بعضی امكانات نسبت به شده است.

بعضی از امكانات این مرورگر قدرتمند عبارتند از:
توانایی باز نمودن تمامی پنجره ها به صورت Tabbed Browsing تحت یك پنجره ی Firefox و توانایی جلوگیری از باز شدن پنجره های تبلیغاتی مزاحم به صورت Pop-up از جمله ویژگی های این مرورگر می باشد. امنیت بالا و جلوگیری از ورود Spyware ها و جاسوس ها به سیستم شما ویژگی برتر این نرم افزار است. مجهر به موتور قدرتمند جستجوی درونی می باشد و همچنین از سرعت بالا در دانلود فایل ها از اینترنت سود می برد، می تواند فایل های دانلود شده رو دسته بندی نموده و خودش در پوشه ای خاص ذخیره نماید! محیط زیبا همراه با امكانات فراوان از قبیل تغییر در شكل ظاهر و اضافه یا حذف نمودن Toolbar ها كار با فونت های مختلف و درشت و ریز كردن صفحه همچنین مجهز بودن به Theme های گوناگون بر زیبایی و توانایی این مرورگر افزوده است. Firefox با تمامی نسخه های ویندوز سازگار است.

قابلیت های كلیدی نرم افزار Mozilla Firefox:
- واسط کاربری جدید و جذاب تر نسبت به قابل
- سرعت بسیار بالا در بارگزاری صفحات وب
- دارای قابلیت ‏Tabbed Browsing (باز شدن تمام صفحات در یك صفحه)
- امنیت بالا در محیط نا امن اینترنت
- جلوگیری از خطرات احتمالی Spy-Ware ها و دزدان
- جلوگیری از باز شدن صفحات تبلیغاتی بی مورد (Popup - bloker)
- محافظت از پسوردها و رمز های عبور خصوصی و امنیتی
- مدیریت حرفه ای تر Add-on ها
- استفاده ساده تر از نرم افزار
- پشتیبانی از HTML نسخه 5
- پشتیبانی از نسخه 3 CSS
- امکان سازگاری با فرمت ویدئویی WebM
- کاهش بسیار محسوس Crash ها در استفاده از این نسخه
- سازگاری مثال زدنی با جاوا اسکریپت برای بارگزاری هرچه بهتر صفحات
- آنلاین بودن همیشگی و عدم قطع شدن سوکت های ارتباطی (اجرای بهتر بازی ها و چت کردن)
- امکان نمایش تمام صفحه ویدئوها
- امکان مشاهده آفلاین صفحات از قبل کش شده
- کش بخش هایی از سایت ها که معمولا ثابت هستند
- انعطاف پذیری بسیار بالای نرم افزار در مواجه با سلایق مختلف
- و ...

برخی خصوصیات جدید فایرفاکس:
- کاهش قابل توجه مصرف حافظه موقت (رم) سیستم
-افزایش سرعت راه‌اندازی برنامه
- افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ها
-بهبود هماهنگ‌سازی اطلاعات مرورگر میان نسخه‌های مختلف فایرفاکس
- افزایش سرعت رابط کاربری
- پشتیبانی از مک‌او‌اس‌ایکس
- بهبود اسکرول‌بار
- پایداری بیشتر مرورگر

The Firefox project (formerly Firebird, which was formerly Phoenix) is a redesign of Mozilla's browser component, written using the XUL user interface language and designed to be cross-platform.
Firefox is a small, fast and very easy to use browser that offers many advantages over other web browsers, such as the ability to block pop-up windows and the tabbed browsing.

More info (open/close)

مشخصات

شرکت سازنده: Mozilla Foundation
حجم فایل: 14.0 مگابایت
تاریخ انتشار: 13:00 - 90/9/29

                    

                               دانلود


موضوعات مرتبط: دانلود موزیلا فایر فاکس ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 29 دی 1389برچسب:, | 10:22 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

دانلود Opera v11.60 - نرم افزار مرورگر اینترنت اپرا

Opera اپرا سریع ترین مرورگر اینترنت روی زمین! این مرورگر با سرعت باور نکردنی صفحات اینترنت را برای شما بار گذاری می کند. اساس کار اپرا به این صورت است که اول متن سایت بارگذاری می شود و سپس بتدریج عکس ها بارگذاری میشوند، به علاوه اینکه عکس ها اول به صورت کامل با کیفیت کم نمایان میشوند و رفته رفته بر کیفیت عکس افزوده می شود.
کافیست فقط یک بار اپرا را امتحان کنید، دیگر از اینترنت اکسپلورر استفاده نخواهید کرد!
اپرا تمام محدودیت های همچون جلوگیری از راست کلیک، جلوگیری از مشاهده سورس صفحه، جلوگیری از انتخاب متن و ... همه را از پیش پای شما بر می دارد و شما را قادر می سازد با دستی کاملاً باز به جستجو و گشت و گذار در وب بپردازید. علاوه بر این مرورگر وب اپرا امکاناتی همچون دریافت ایمیل، چت و مدیریت دانلود را برای شما فراهم می سازد. این مرورگر با اضافه کردن قابلیت هایی همچون SpeedDial برای دسترسی به صفحات وب مورد علاقه به طور سری، همچنان گزینه محبوبترین مرورگر در میان کاربران خاص خود می باشد.

قابلیت های كلیدی نرم افزار Opera:
- میانبر سفارسی جستجو
- امکان جستجوی پیشرفته در تمامی سایت های مطرح در زمینه جستجو
- بلاک کردن پیشرفته محتویات صفحات
- پیشگیری هوشمندتر از pop-up
- ابزار حرفه ای جهت دریافت ایمیل و پشتیبانی از سیستم های ایمیل POP/IMAP
- قابلیت خواندن فید های RSS/Atom
- قابلیت اعمال تنظیمات مخصوص برای هر سایت
- نمایش پیش نمایش صفحات با نگهداشتن ماوس بر روی tab ها
- کاهش بار اضافی بر روی حافظه سیستم
- پشتیبانی از دریافت فایل های بزرگتر از ۴ گیگابایت
- امکان استفاده از وب سایت Opera برای بالا بردن امنیت و جلوگیری از Spyware
- استفاده از تکنولوژی Tabbed browsing نمایش پنجره ها در یک پنجره
- برطرف شدن اشکالات مربوط به FTP PASV
- پوسته های متفاوت و زیبا
- نگهداری از رمزهای عبور در محیطی با امنیت بالا
- امکان گفتن دستور به برنامه و اجرای آن توسط Opera
- نصب سریع و آسان
- افزایش سرعت باز شدن برنامه
- کاهش سرباری حافظه سیستم
- بهبود پشتیبانی از استانداردهای وب
- قابلیت اجرای برنامه از طریق صدای کاربر
- قابلیت پشتیبانی دریافت فایل های با حجم بالاتر از ۴ گیگابایت
- قابلیت Speed Dail برای دسترسی سریع به صفحات وب محبوب و دوست داشتنی
- قابلیت Quick Find برای سریع تر پیدا کزدن صفحات وب بازدید شده با قابلیت محتویات آن
- و ...

The most full-featured Internet power tool on the market, Opera includes tabbed browsing, pop-up blocking, integrated searches and advanced functions like Opera's groundbreaking e-mail program, RSS Newsfeeds and IRC chat. And because we know that our users have different needs, you can customize the look and content of your Opera browser with a few clicks of the mouse.
The Opera Web browser offers several new features for functionality, security, usability, customization, searching, saving, taking shortcuts and accessing Web content.
Whether you're going to work, working from home, developing Web sites, or just looking for a quick, solid browser that can help you quickly access the Internet, Opera delivers a superior Web experience for every aspect of your online life, with lots of tech tools for power users.

More info (open/close)

مشخصات

شرکت سازنده: Opera Software
حجم فایل: 9.77 مگابایت
تاریخ انتشار: 22:35 - 90/9/17

 

 

                                                                               دانلود


موضوعات مرتبط: دانلود opera ورژن جدید ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 29 آذر 1389برچسب:, | 10:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

                                   

 

انواع مدل ها با بهترین قیمت

 

                        مزون یاس سفید در خدمت ارومیه ای ها

 

     برای مشاهده وبلاگ اصلی به آدرس زیر مراجعه نمایید

 

   

                                             yassefid1.blogfa.com     


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 25 اسفند 1388برچسب:مد لباس, مدل روز لباس, | 9:9 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

جهت مشاهده خطبه روی ادامه مطلب کلیلک کنید


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1385برچسب:, | 16:33 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

 

هیتلر

آدولف هیتلر

آدولف هیتلر رهبر افسانه ای رایش سوم را می توان بزرگترین مرد اروپا در کل تاریخ اروپا دانست. کسی که در جوانی خرج خود را با کشیدن نقاشی بدست آورده و سپس در جنگ جهانی اول به عنوان سرباز در ارتش آلمان خدمت کرد و پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم همانند هر آلمانی میهن پرست دیگری خشمگین شده و پس از همکاری با یک حزب با ارده ای نیرومند خود را به رهبری آلمان رساند و برای چند سال آلمان را در بهترین دوره ی تاریخ خود قرار داد.

آدولف هیتلر فرزند آلویز هیتلر در 20 آوریل 1889 در براناو ام این در اتریش- مجارستان چشم به جهان گشود. نام هیتلر را به گونه های مختلفی از جمله هیدلر، هویتلر و … تلفظ می شده است. پس از مرگ پدر و مادرش و عدم قبولی در آکادمی هنر های زیبا به آلمان رفت. هیتلر مدت ها بیکار بود و تنها از راه نقاشی پول بدست می آورد.
با آغاز جنگ جهانی اول آدولف هیتلر به ارتش آلمان و هنگ باواریا پیوست. او در نبرد های مختلفی در جبهه غرب شرکت کرد و به درجه ی سرجوخگی رسید. او در جنگ به عنوان امربر کار می کرد و از نظر همه امربر ها و افسران او سرباز بی باکی بود و هر زمان که برای انجام ماموریت به یک داوطلب نیاز بود او داوطلب می شد. او دو بار در جنگ مجروح و مدتی نیز کور بود و تا پایان جنگ بخاطر دلاوری هایش شش نشان جنگی دریافت کرد که نشان صلیب آهنین درجه یک را می توان مهم ترین آن ها دانست. نشانی که به کمتر سرجوخه ای داده می شد.

با شکست آلمان در جنگ جهانی اول (در سال 1918)  هیتلر به حزب کارگر پیوست و سپس با سخنرانی های آتشینش توانست تعداد اعضای حزب را بیشتر کند. بخاطر سخنرانی هایش به عنوان مسئول تبلیغات حزب منصوب شد و با وارد کردن همرزمانش به حزب آن را تا حد زیادی گسترش داد و سرانجام به رهبری حزب رسیده و نام حزب را به « ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان» تغییر داد و پرچم صلیب شکسته را به عنوان پرچم حزب انتخاب نمود. پس از اینکه وی به رهبری حزب رسید با پشتیبانی ژنرال لودندورف ژنرال نامی آلمان در جنگ جهانی اول اقدام به یک کودتا در باواریا کرد اما در کودتا شکست خورده و در سال 1924 به زندان محکوم شد. او در دادگاه نطق آتشینی ایراد کرد که همه را به تحسین واداشت. هیتلر در زندان جلد اول کتاب معروفش نبرد من رو نوشت و نه ماه پس از حبس از زندان آزاد شد. کتاب نبرد من در آلمان از محبوبیت به سزایی برخوردار بود به طوری که پس از انجیل پرفروس ترین کتاب آلمان شد.
پس از آزادی از زندان هیتلر متوجه شد که باید به شیوه ی قانونی پیش برود. در نتیجه تا حد امکان فعالیت سازمان های نظامی حزب را کنترل کرد و مجددا فعالیت حزب را گسترش داد و سرانجام در سال 1933 به صدارت اعظمی آلمان رسید و با مرگ رئیس جمهور هیندنبورگ در سال 1934 رسما پیشوا و صدراعظم آلمان شد.

هیتلر پس از قدرت یابی پیمان ورسای را آرام آرام لغو کرد. ارتش آلمان را از صد هزار نفر به سیصد هزار نفر گسترش داد و نیروی هوایی را در 1935 تاسیس کرد و طولی نکشید که آلمان را به یکی از بزرگترین قطب های نظامی و اقتصادی جهان کرد.

برخی از ویژگی های هیتلر:
هیتلر ویژگی های منحصر به فردی داشت. در مدرسه او در رشته تاریخ دانش آموزش قابلی بود و پس از آن در نقاشی و به ویژه معماری استعدادی از خود نشان داد. از ویژگی های منحصر به فرد او می توان اراده ی خارق العاده ی او را مثال زد. اراده ای که او را از خیابان های وین به نبرد های سخت فرانسه در جنگ جهانی اول و سپس به رهبری آلمان رساند. اراده ای که باعث شد حداقل برای مدتی کوتاه به اتحاد تمام سرزمین های آلمانی عمل جامه ی عمل بپوشاند. چنین رویدادی در تاریخ آلمان تنها در دوره هیتلر روی داد. هیتلر حیوانات را نیز بسیار دوست داشت و یک سگ به نام « بلوندی» هم داشت. زمانی که هیتلر به دیدن فیلم می پرداخت هنگام شکار یک حیوان در فیلم چشمانش را با دستانش می گرفت. زمانی که قناری کاخ صدارت اعظمی مرد هیتلر مدت ها ناراحت بود و برای قناری گریه می کرد. علاقه ی هیتلر به پول بسیار کم بود. او نه در جوانی که فقیر بود و نه در دوران صدارت اعظمی و رهبری خود به پول علاقه ای نشان نمی داد و حتی حقوق صدارت اعظمی خود را دریافت نمی کرد و تنها در آمدش پول حاصل از فروش کتاب نبرد من بود و اگر هم در ساختمان های مجلل زندگی می کرد نه بخاطر علاقه اش به پول بلکه بخاطر عظمت و بزرگی آلمان بود. هیتلر خود را سرباز می دانست و غذای ساده می خورد، نه سیگار می کشید و نه مشروب میاشامید و گوشت هم نمی خورد زیرا معتقد بود که گوشت انسان ها را مانند حیوانات وحشی می کند. نفرت هیتلر از سیگار به حدی بود که بار ها به این فکر می کرد که در جیره سربازان به جای سیگار به آن ها شکلات بدهد اما اطرافیانش با این کار مخالفت کردند. در مسئله دین هیتلر را می توان یک کاتولیک معتقد دانست. البته او مذهبی و متعصب نبود اما با توجه به آن چه از وی می دانیم وی به خدا و مذهب کاتولیک معتقد بود و البته علاقه ای هم به دین شینتو و اسلام داشت به طوری که در زمان وی برلین مرکز گروه های اسلامی ضد استعمار شده بود و حتی در اس اس یک لشگر اسلامی تاسیس شد. نفرت هیتلر از یهودی بسیار زیاد بود. هیتلر که خود از سربازان جبهه ی جنگ جهانی اول بود و چهار سال به سختی نبرد کرده بود یهودیان را دلیل شکست آلمان می دانست و معتقد بود یهودیان خود را آلمانی نمی دانند. هیتلر زمانی که زخمی شده بود و سفری به خاک آلمان کرد در نهایت تعجب دید که تقریبا تمام یهودیان منشی و تمام منشیان یهودی هستند و بر عکس در میدان نبرد کمتر یهودی دیده می شود. این وضع او را به قدری خشمگین کرد که تصمیم گرفت به جای استراحت فورا به جبهه بازگردد. علاوه بر اراده دلاوری هیتلر بر همگان آشکار است به طوری که برخی می گویند در جنگ جهانی اول چهار سرباز و به گفته ی برخی دیگر پانزده سرباز متفقین را در یک مرتبه اسیر کرد!!! هیتلر به داشتن زن و فرزند علاقه نداشت زیرا معتقد بود اگر زن و فرزند داشته باشد توجهش از سرزمینش آلمان منحرف می شود و باید ماموریت الهی خود را به پایان برساند. از ویژگی های بارز دیگر آدولف هیتلر عشق او به آلمان بود و در واقع او در عشق به آلمان فنا شده بود. همانند بعضی شاهان و دیکتاتور ها سرزمینش را برای خود نمی خواست بلکه بر عکس خود را برای سرزمینش می خواست. به همین دلیل زمانی که نیروهای شوروی در نزدیکی کاخ او بودند و فهمید که دیگر نمی توان پیروز شد با اوا براون ازدواج و سپس خودکشی کرد. با وجود اینکه پیش از خودکشی عده ی بسیار زیادی از او خواستند برلین را ترک کند اما او خود را یک سرباز می دانست و معتقد بود باید عقب نشینی نکرده و از دستور اطلاعت کند. در نتیجه تصمیم چون از نظر بدنی خود را بسیار ضعیف می دانست و قادر به گرفتن سلاح بدست و رزم با دشمن نبود خودکشی کرد. هیتلر با خودکشی خود ایمان به ناسیونال سوسیالیسم، اطاعت از دستور و جان دادن در راه میهن را نشان داد.اعلام خودکشی هیتلر

 

..


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1385برچسب:آدولف,هیتلر,آدولف هیتلر,آلمان,جنگ جهانی, | 15:57 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
داستان فرعی/داستان ضمنی/واقعه­ي فرعی/واقعه­ي ضمنی/حادثه­ي مستقل، داستان یا رویدادی مستقل که در متن داستان می‌آید؛ و در واقع در خدمت رساندن مفهوم پیرنگ داستان و گاه تنوع­بخشی به آن است. اپیزود می‌تواند به تنهایی، داستان کاملی باشد. چنان­که می‌توان آن­را بی­آن­که در کل داستان خللی وارد آید، حذف کرد. اپیزود صفات و خصوصیّات شخصیت‌های داستان را به بهترین وجه و کاملا غیرمستقیم به خواننده می‌نمایاند.[1] به ویژه در داستان کوتاه که نویسنده وقت و مجال حاشیه­پردازی و پرداختن به توصیف‌های بلند را ندارد و ناگزیر برای این­که آکسیون داستانش به روانی جریان یابد و خصوصیّات اشخاص داستان را به خواننده تحمیل نکند، از حوادث فرعی سود می‌جوید.[2] رابطه­ي زبان رمان با واقعيت مساله­اي است كه از آغاز ظهور اين نوع ادبي مورد بحث بوده، و اكنون نيز با وجود تئوري­هاي مدرن و پست مدرن همچنان مورد توجه است[3].
اپیزود از دیرباز در ادبیات رایج بوده است. این روش برای اولین­بار در داستان‌های شرقی به­کار رفته است. سازندگان این­گونه داستان‌ها اغلب با به‌کارگیری چارچوب داستان در داستان، قصد خاصی را دنبال می‌کرده­اند. برای نمونه داستان "هزار افسانه" را که به نام "هزار و یک شب" و یا "طوطی­نامه به چهل طوطی" شهرت یافته در نظر می‌گیریم. ریخت و قالب در این مجموعه‌ها یا جنگ‌های داستانی به سبب تأثیری که بر ادبیات اروپایی داشته است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همه­ي دنیا هر جا سخن از داستان در داستان (اپیزود) باشد، انسان ممکن است به یاد داستان هزار و یک شب بیافتد. این­که روش داستان در داستان حتی در ریخت و شکل غربی آن یک ریشه­ي کهن شرقی دارد، انکارناپذیر است. در اوائل دوره­ي رنسانس تجار ونیزی که با کشتی‌های تجاری برای داد و ستد به سرزمین‌های مشرق زمین آمدند، با ادبیات این کشورها هم آشنا شدند و کتاب‌های با ارزشی را با خود به اروپا آوردند و به ترجمه آن‌ها پرداختند.[4]
اپیزود در فضای داستان تأثیر می‌گذارد. زیرا به پویایی داستان می‌افزاید. عامل گفتگو نیز در ارائه­ي شخصیّت داستان تأثیر فراوان دارد. اما اپیزود از دو جنبه با گفتگو تفاوت دارد. نخست آن­که حادثه­ي فرعی تنوع و جاذبه­ي بیشتری برای خواننده دارد. دوم آن­که حادثه­ي فرعی مستقیما فکری را به خواننده القا نمی‌کند.[5]
اپیزود در قصه‌های کهن فارسی نیز به­کار می‌رفته است. این قصه‌ها در واقع، مجموعه‌ای از حوادث استقلال یافته بودند که در عین حال که به خودی خود تقریبا کاملند، رابطه‌ای غیر مستقیم با هم دارند که پیرنگ ابتدایی قصه­های بلند را به­وجود می‌آورد و تار و پود قصه‌ها را به هم می‌بافد. مثلا در پاره‌ای از قصه‌های بلند، شاهزاده‌ای بر اثر حادثه‌ای عاشق دختری از کشور دیگر می‌شود و برای رسیدن به وصال دختر بار سفر می‌بندد و به خاطر تصاحب او، حوادث بسیاری را پشت سر می‌گذارد. این حوادث اغلب به خودی خود مستقل است؛ اما با رشته‌های غیر مستقیم به هم مربوط می‌شود و مجموعه این حوادث، قصه‌های بلند را به­وجود می‌آورد. در برخی از قصه‌های بلند، این استقلال حوادث بیشتر و مشخص‌تر است که در واقع هر کدام از این حوادث استقلال یافته، قصه‌ي جداگانه‌ای است. مجموعه­ي این قصه‌ها با رشته‌های به هم پیوسته و یکپارچه، یکپارچگی و کلّیتی به قصه‌های بلند داده است. مثل داستان‌های هزار و یک شب و کلیله و دمنه.[6]
پس از قصه، مقامه نیز جولانگاه اپیزود است. مقامه در ادبیات فارسی و عربی، مجموعه‌ای از داستان‌ها و حوادث مستقل است که برای جهانگردی رخ داده یا از کسی شنیده و او، آن‌ها را با عباراتی مسجّع و شیوا بیان می‌کند. مانند "مقامات حریری" از ابومحمد قاسم بن علی الحریری و "مقامات حمیدی" از قاضی حمیدالدّین بلخی.
از میان گونه‌های نوین داستانی، رمان‌های پیکارسک، رمان‌هایی ساخته از چند اپیزود هستند. این نوع رمان که اولین­بار در اسپانیا رواج یافت، مجموعه‌ای از داستان‌های فرعی مجزّا است که حول و حوش یک قهرمان با هم جمع آمده‌اند[7] و غالبا پیرنگ و ساخت محکمی ندارد. این حوادث و داستان فرعی در نهایت از راه‌های غیر مستقیم به یکدیگر پیوند خورده، رمان را می‌آفرینند. از این­گونه رمان‌ها می‌توان به رمان "دن­کیشوت" از سروانتس و "حاجی بابای اصفهانی" از جیمز موریه، اشاره کرد. گفتنی است که متن تعزیه­نامه‌ها در بیشتر موارد، مجموعه­ای از چند داستان و حادثه­ي مستقل است که برای قهرمانان و شخصیت‌های متفاوت حماسه­ي کربلا اتفاق افتاده است. هر یک از این داستان‌ها را که در اوج حماسه به هم می‌پیوندند، می‌توان اپیزود یا قصه اندر قصه نامید.[8]
در داستان­نویسی معاصر فارسی، برای مثال می‌توان به داستان "یکلیا و تنهایی او" از تقی مدرسی اشاره کرد. در این داستان، حادثه‌ای که شیطان برای شخصیّت اصلی نقل می‌کند، حادثه‌ای مستقل است. مجموعه "سگ و زمستان بلند" از شهرنوش پارسی­پور نیز از سه حادثه­ي مستقل تشکیل یافته است که تنها وجه اشتراک میان آن‌ها، درونمایه­ي مشترک سه حادثه است. [9]
   
 
 
 


[1] . انوشه، حسن؛ فرهنگ­نامه ادبی فارسی، تهران، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات، 1376، چاپ اول، ص24
[2] . یونسی، ابراهیم؛ هنر داستان­نویسی، تهران، انتشارات نگاه، 1379، چاپ ششم، ص160
[3] . شفيعي ثابت، غلام­رضا؛ واقعيت و داستان: نگرشي گفت و شنودي بر زبان رمان، ادب و زبان (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني كرمان)، زمستان 1379- بهار 1380، ص 13
[4] . معتمدی آذر، پرویز؛ شیوه‌های کاربرد داستان در داستان و ریشه‌های شرقی آن در ادبیات، پژوهش زبان­هاي خارجي بهار 1385، (30)، ص 109
[5] . انوشه، حسن؛ پيشين، ص 24
[6] . میرصادقی، جمال؛ ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، 1382، چاپ چهارم، ص 73
[7] . شمیسا، سیروس؛ انواع ادبی، تهران، انتشارات فردوس، 1381، چاپ نهم، ص 172
[8] . انوشه، حسن؛ پيشين، ص25
[9] . داد، سیما؛ فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، انتشارات گلشن، 1382، چاپ اول، ص 111

موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 13 مرداد 91برچسب:, | 22:5 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
حدیث نفس یا خودگویی، یکی از انواع تک­گویی است. تک­گویی گفتار یک‌نفره‌ای است که می­تواند مخاطب داشته باشد یا نداشته باشد. اغلب نیاش­ها و مناجات­ها، بیشتر شعرهای غنایی و همه­ي مرثیه­ها، تک­گویی به شمار می‌روند. برای تک­گویی چهار نوع مشخص شده است که عبارتند از:
الف- مونودرام: یعنی نمایشی که فقط یک شخصیّت در آن نقش داشته باشد.
ب- تک­گویی نمایشی: که شیوه­ای روایی است که با آن راوی برای مخاطبی خاص یا خیالی از سرگذشت یا وضعیت نمایشی خود سخن می­گوید.[1] در تک‌گویی نمایشی، شخصیّت داستان با صدای بلند برای مخاطبی که خواننده او را نمی­شناسد، حرف می­زند. راوی مانند بازیگری روی صحنه­ي تئاتر که تماشاچی­ها را مخاطب قرار می­دهد، برای مخاطبی صحبت می­کند.[2]
ج- تک­گویی درونی: شیوه­ای است که با آن گذر اندیشه­ها در ذهن شخصیّت، توصیف و نمایانده می­شود. گفتار درونی شامل محتوا و روند ذهنی شخصیّت تا سطح پیش از گفتار است.[3]
د- حدیث نفس (تک­گویی بیرونی): که در آن شخصیّت، افکار و احساساتش را به زبان می­آورد تا مخاطب، خواننده یا تماشاچی از نیاّت و مقاصد او باخبر شود. البته خود شخصیّت از حضور دیگران بی­اطلاع است. به این ترتیب، اطلاعاتی در مورد شخصیّت نمایش­نامه یا داستان به خواننده داده می­شود و با بیان احساسات و افکار شخصیّت، به پیش­برد داستان کمک می­شود. البته در حدیث نفس تنها اطلاعاتی به خواننده یا تماشاچی داده نمی­شود، بلکه خصوصیّات روانی راوی نیز برای خواننده آشکار می­شود.[4] مثلا قطعه­ي "بودن یا نبودن" اثر ویلیام شکسپیر و رمان "خشم و هیاهو" از ویلیام فاکنر:
 "...می­گویم اگر غصه­ات این است که او مدرسه نمی­رود و ول می­گردد، شانس آوردی. می­گویم باید همین حالا توی آشپزخانه باشد، به جای آن­که بالا توی اتاقش رنگ و لعاب به صورتش بمالد و منتظر باشد تا شش کاکاسیاه که یک پاتیل پر نان و گوشت توی شکم نریخته باشند از سر جاشان بلند نمی‌شوند، بیایند براش ناشتایی درست کنند... ."[5]
حدیث نفس از ابداعات شکسپیر، رمان­نویس انگلیسی است. وی برای نخستین­بار به منظور توجه به جریان­های درونی و ذهنی شخصیّت­هایش و بیان ضمیر پنهان ایشان، حدیث نفس را به نمایش­نامه معرفی کرد. پس از شکسپیر این شگرد مورد استفاده­ي فراوان نزد نمایش­نامه­نویسان و داستان­نویسان واقع شد. حدیث نفس در سنت نمایش­نامه­نویسی دوران الیزابت رواج بسیار داشته است. حدیث نفس در سنّت نمایش­نامه­نویسی قرن هجدهم و قرن نوزدهم همچنان رواج داشت، اما با ظهور مکتب ناتورالیسم، مقبولیّت پیشین را از دست داد.
در قرن بیستم برخی از نمایش­نامه­نویسان غربی که نمایش­نامه­ي منظوم می‌نوشتند از این شیوه استفاده می­کردند، برای مثال، تی. اس. الیوت، شاعر و نمایش­نامه­نویس انگلیسی، نمایش­نامه­ي منظوم "قتل در کلیسا" را به شیوه‌‌ي حدیث نفس نوشته است.
در دوران معاصر حدیث نفس و خودگویی در داستان نیز به­کار می­رود. در این صورت جملاتی که به صورت حدیث نفس است معمولا با جمله­ي کوتاه "او گفت"، "من گفتم" و غیره مشخص می­شود و گفتگو با خود میان دو علامت نقل قول مستقیم "..." قرار می­گیرد. اما پاسخی از سوی اشخاص دیگر داده نمی‌شود از این رو خواننده درمی­یابد که گوینده با خودش گفتگو می­کند،[6] مثل این قطعه از "خشم و هیاهو" نوشته­ي فاکنر:
 "جاسن سوار شد و موتور را روشن کرد و راه افتاد. دنده دو زد. صدای قرقر و پت پت موتور بلند شد و او سرعت موتور را زیاد کرد، ماشین را خفه کرد، آن وقت ساسات را وحشیانه بیرون کشید و تو می­برد، گفت: ...می­خواد بارون بیاد، وسط راه منو گیر میاره و شلاق­کش می­باره... و از میان ناقوس­ها و از شهر بیرون راند و در فکر وقتی بود که در گل مانده باشد و دنبال مال بگردد و ...اون وقت اون مالدارای لعنتی همشون توی کلیسان.... فکر این را می­کرد که عاقبت چطور یک کلیسا پیدا می­کند... ."[7]
نویسندگانی که با جریان سیال ذهن سر و کار دارند، حدیث نفس را شیوه‌ي مؤثری برای ارائه­ي محتوا و روندهای ذهنی شخصیّت­هایشان یافته­اند و ارائه‌ي محتوا و روندهای ذهنی پرسوناژ مستقیما و بدون حضور نویسنده صورت می‌گیرد، منتها فرض بر این است که مخاطب وجود دارد. هوشنگ گلشیری در اوائل "شازده احتجاب" هرچند در صفحات معدودی، با موفقیت از این شیوه به خوبی استفاده کرده است. جلال آل­احمد نيز در داستان کوتاه "شوهر آمریکایی" از این شیوه بهره برده است.[8]
تفاوت حدیث نفس (تک­گویی بیرونی) با تک­گویی درونی آن است که در حدیث نفس شخصیّت با صدای بلند صحبت می­کند، در حالی­که در تک­گویی درونی، گفته­ها در ذهن او می­گذرد.[9] هدف از گفتگوی درونی این است که هویّت ذهنی و زندگی درونی شخصیّت به خواننده منتقل شود، ولی هدف از حدیث نفس، انتقال احساس­ها و اندیشه­هایی است که به طرح و عمل داستانی ارتباط دارد، بنابراین از انسجام بیشتری برخوردار است.[10]
حدیث نفس در عین حال با تک­گویی نمایشی نیز تفاوت دارد زیرا در تک­گویی نمایشی، شخصیّت از وجود و حضور دیگران غافل و بی­خبر است. حدیث نفس بخشی از اثر است، در حالی­که تک­گویی نمایشی می­تواند همه­ي اثر را به خود اختصاص دهد.[11] از طرف دیگر تک­گویی نمایشی در عرصه­ي نمایش و شعر نمود دارد. در چنین شعری، شخصیّت منفرد، سرشت خود و وضعیت نمایشی را به زبان خود بر ملا می­کند. ضمنا بر خلاف حدیث نفس، مکان و زمان و هویّت‌های شخصیّت در خلال خود شعر آشکار می­شود.[12]
البته داستان امروز از هر زاویه­ي دیدی که بهتر بتواند مقصود و هدف خود را نشان بدهد، بهره می­گیرد و خود را مقیّد به زاویه­ي دید معیّنی نمی­کند. مثلا در رمان "پاییز پدرسالار" نوشته­ي گابریل گارسیا مارکز، نویسنده­ي کلمبیایی هرگاه لازم باشد، زاویه­ي دید تغییر می­یابد و زاویه­ي دید اول شخص به زاویه­ي دید سوم شخص تبدیل می­شود. قابل ذکر است که در ارزش زاویه­ي دید میان منتقدان اختلاف­نظر بسیاری است.[13]
 
 منابع
1 ـ انوشه، حسن، فرهنگ نامه ادبی فارسی، تهران، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات، چاپ اول، 1376
2 ـ بی نیاز، فتح الله، درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی، تهران، انتشارات افراز، چاپ اول، 1387.
3 ـ حسینی، صالح، بررسی تطبیقی خشم و هیاهو و شازده احتجاب، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ اول، 1379.
4 ـ داد، سیما، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، انتشارات گلشن، چاپ اول، 1382.
5 ـ میر صادقی، جمال، ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، چاپ چهارم،1382.
6 ـ میر صادقی، جمال، عناصر داستان، تهران، انتشارات علمی، چاپ سوم، 1376.
7 ـ میر صادقی، جمال و میمنت، واژه نامه هنر داستان نویسی، تهران، انتشارات مهناز، چاپ اول، 1377.
 
 
 
 
 
 

 
[1] . انوشه، حسن؛ فرهنگ­نامه­ي ادبی فارسی، تهران، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات، 1376، چاپ اول، ص 401
[2] . میرصادقی، جمال؛ و میمنت؛ واژه­نامه­ي هنر داستان­نویسی، تهران، انتشارات مهناز، 1377، چاپ اول ص 69
[3] . انوشه، حسن؛ پيشين، ص 1178
[4] . بی­نیاز، فتح­الله؛ درآمدی بر داستان­نویسی و روایت­شناسی، تهران، نشر افراز، 1387، چاپ اول، ص 302
[5] . میرصادقی، جمال؛ ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، 1382، چاپ چهارم، ص 515
[6] . سیما، داد؛ فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، انتشارات گلشن، 1382، چاپ اول، ص 195
[7] . انوشه، حسن؛ پيشين، ص 524
[8] . حسینی، صالح؛ بررسی تطبیقی خشم و هیاهو و شازده احتجاب، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ اول، ص 19
[9] . میرصادقی، جمال؛ عناصر داستان، تهران، انتشارات علمی، 1376، چاپ سوم، ص 418
[10] . حسینی، صالح؛ پيشين، ص 19
[11] . میر صادقی، جمال، عناصر داستان، تهران، انتشارات علمی، 1376، چاپ سوم، ص 418
[12] . حسینی، صالح، بررسی تطبیقی خشم و هیاهو و شازده احتجاب، تهران، انتشارات نیلوفر، چاپ
[13] .  میر صادقی، جمال، ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، 1382، چاپ چهارم ص516
 

موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 13 مرداد 91برچسب:, | 22:3 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
در ساخت نمایش و داستان، آن بخش که از آغاز عمل تا نقطه ­ي بحران، یعنی گره‌گشایی ادامه می‌یابد، گره‌افکنی گویند.[1]
گره‌افکنی، به هم انداختن حوادث و اموری است که پیرنگ داستان و نمایش‌نامه و فیلم‌نامه را گسترش می‌دهد، به عبارت دیگر، وضعیّت و موقعیّت دشواری است که بعضی اوقات به­طور ناگهانی ظاهر می‌شود و برنامه‌ها، راه و روش‌ها و نگرش‌هایی را که وجود دارد، تغییر می‌دهد.[2] در داستان و نمایش‌نامه و فیلم‌نامه، گره­افکنی شامل خصوصیت‌های شخصیت‌ها و جزئیات وضعیت و موقعیت‌هایی است که خط اصلی پیرنگ را دگرگون می‌کند و شخصیت اصلی را در برابر نیروهای دیگر قرار می‌دهد و عامل کشمکش را به وجود می‌آورد.[3] به‌عنوان مثال در داستان "داش آکل" صادق هدایت، دعوای داش آکل با کاکا رستم، وصیّت پدر مرجان به داش آکل و عاشق شدن داش آکل بر مرجان، گره‌های داستان را به­وجود می‌آورند که این گره در پایان داستان به­وسیله‌ي کشته شدن داش آکل به­وسیله­ي کاکا رستم، باز می‌شود.
همچنین در رمان "فرزند سوخته" نوشته استیگ داگرمن نویسنده­ي سوئدی، گره‌افکنی از جایی شروع می‌شود که بنگت (شخصیت اصلی رمان) می‌فهمد پدرش قصد دارد با زن زیبارویی به اسم گان ازدواج کند. بنگت، گان را می‌بیند و با نشانه‌هایی می‌فهمد که پدرش پیش از مرگ همسر هم با گان رابطه داشته است. از آن پس، بنگت که حالت‌های غیر عادی روحی دارد، به وضوح دست‌خوش پریشانی‌هایی می‌شود که بنیان گره­افکنی رمان را رقم می‌زند. چنان گره­افکنی عمیق و روانکاوانه­ایی که خواننده برای شروع کشمکش انتظار می‌کشد.[4]
گره­افکنی در داستان نقطه­ي محوری تلاقی امور، قلب تپنده و مرکز ثقل داستان است. گره، آن نقطه­ي حادثه یا ماجرای مهم، حساس و سرنوشت‌سازی است که داستان در آن به اوج خود می‌رسد. گره در خود شاید هیچ حادثه­ي مهمّی نباشد و هیچ مسأله­ي مهمّی را در داستان توضیح ندهد، اما حادثه یا ماجرایی است که داستان برای توضیح آن یعنی برای توضیح علل رویداد آن یا توصیف دقیق چگونگی رویداد آن نوشته می‌شود. به عبارت دیگر گره در داستان همواره حادثه یا امری است که توضیح آن مهم‌تر از اشاره به رویداد آن است و داستان در کلیّت خود به نوعی، توضیحی برای رویداد آن است. از سویی گره همچنین نقطه چرخش داستان است. گره، حادثه یا ماجرایی است که به داستان سمت و سویی معیّن می‌دهد و آن­را از یک گزارش معمولی امور به گزارش تخیّلی اموری شگفت و جالب تبدیل می‌کند. گره، گاه، آن حادثه یا ماجرایی است که سیر عادی و طبیعی امور را به هم می‌زند و باعث وقوع حوادثی می‌شود که در اثر به تصویر در می‌آیند. گاه نیز گره، حادثه یا حرکتی است که تحولّی را در زندگی شخصیت‌ها، دامن می‌زند و آنها را به ماجراجویی و تجربه‌های نو یا کنار آمدن با خود و قبول وضعیّت خود می‌کشاند. از این رو، تنها در پرتو فهم آن می‌توان کلیّت داستان یا نکاتی را که داستان در اصل به دنبال طرح آن است، فهمید. در رمان‌های کارآگاهی به خاطر این­که تمامی داستان حول یک حادثه کلیدی می‌چرخد، ردپای گره را می‌توان بهتر از هر جای دیگر رؤیت کرد. در این رمان‌ها، گره همانا قتل یا جرمی است که مرموز جلوه می‌کند و کارآگاه داستان راز آن­را در می‌یابد.[5]
در اینجا باید در نظر داشت، عمده‌ترین قسمت زمان داستان به گره­افکنی اختصاص دارد و گره­گشایی تنها درصد بسیار بسیار ناچیز از زمان داستانی را شامل می‌شود. برای مثال، در "تراژدی ادیب" گرچه نمایش از زمانی شروع می‌شود که ادیب اراده­ي خلل­ناپذبر خود را در رفع بلا از شهروندانش اعلام می‌دارد، زمان داستانی آن اما، از لحظه­ای شروع می‌شود که غیب­گویان، لائوس، پدر ادیپ را از تولد فرزندی که پدر را به دست خود خواهد کشت، آگهی می­دهند و این حتی زمانی قبل از تولد ادیب است. حال آن­که گره­گشایی فقط از چند لحظه قبل از کور شدن ادیپ تا پایان نمایش را در بر می­گیرد که زمانی بسیار ناچیز از کل زمان داستانی آن اثر است.[6]
گره­افکنی در داستان از جهات مختلف دارای اهمیت است:
گره از لحاظ زمانی و مکانی، حوادث و ماجراهای داستان را نظم می‌بخشد.
گره همچون حادثه­ي محوری نقطه‌ای است که دیگر حوادث و ماجراها از لحاظ زمانی در پیش و پس آن و از لحاظ مکانی، پیرامون آن به فاصله‌های متفاوت، ردیف می‌شوند.[7]
گره از یک حادثه­ي ظاهرا معمولی، حادثه‌ای دوران­ساز و جهانی می‌سازد و فرصت این را به­وجود می‌آورد که به امور مرتبط با آن، اجزای داستان، همچون امور جهانی و کیهانی نگریست.
اجزای داستان در پرتو وجود گره اهمیّت و اعتبار پیدا می‌کنند. اگر خواننده بخواهد گره را در کلیّت خود بفهمد و از راز و پیچیدگی‌های آن سر در آورد باید سعی کند که تمامی اجزای داستان را بفهمد. او نمی‌تواند پیشاپیش تعیین کند که کدامین جزء، نقش کلیدی در فهم امور خواهد داشت. او مجبور است، تمامی اجزای را به دقت از نظر بگذراند.[8]
در رمان، گره علاوه­بر این­که به داستان رمان، انسجام و قوام می‌بخشد، بر ساختار عناصر دیگر رمان، یعنی بازی زبانی و سبک نیز، اثر می‌گذارد و قوام و انسجام را به آنها اشاعه می‌دهد. در جهت هموار ساختن راه خواننده برای فهم گره یا در واقع فهم حادثه و ماجرایی بسان گره، نویسنده ناگزیر است، بازی زبانی و سبک را همچون دامی برای جلب نظر و علاقه­ي خواننده از یک سو و ابزار ارائه­ي اطلاعات از سویی دیگر، به­کار گیرد.[9]
عامل گره­افکنی باید همواره از نظم خاصّی که در بر گیرنده­ي سه نکته است، پیروی کند:
اول این­که انتخاب گره‌هایی که بررسی آنها بعدی از ابعاد وجودی و جنبه‌هایی از احساسات و افکار شخصیّت را در راستای هدف نویسنده، مشخص کند.
دوم این­که، گره‌ها چنان ترکیب یابند که گره­گشایی یکی از آنها، مقدمه‌ای برای روشن شدن ویژگی‌های بعدی باشد.
در نهایت، نویسنده به هنگام گره­افکنی باید خواننده را به اوج هیجان و احساسات برساند.[10]
 
 
 


[1] . شهریاری، خسرو؛ کتاب نمایش، تهران، انتشارات امیر کبیر، 1365، چاپ اول، ص 253
[2] . میرصادقی، جمال؛ ادبیات داستانی، تهران، انتشارات علمی، 1382، چاپ چهارم، ص 295
[3] . میر صادقی، جمال؛ عناصر داستان، تهران، انتشارات علمی، 1376، چاپ سوم، ص 72
[4] . بی­نیاز، فتح­الله، درآمدی بر داستان­نویسی و روایت­شناسی، تهران، انتشارات افراز، 1387، چاپ اول، ص 25،
[5] . محمودیان، محمدرفیع؛ نظریه­ي رمان و ویژگی‌های رمان فارسی، تهران، انتشارات فرزان، 1382، چاپ اول، ص 97
[6] . مکی، ابراهیم؛ شناخت عوامل نمایش، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1366، چاپ اول، ص 175
[7] . محمودیان، محمدرفیع، پيشين، ص 101
[8] . همان، صص 106 ، 107
[9] . همان، ص 110
[10] . انوشه، حسن؛ فرهنگ­نامه ادبی فارسی، تهران، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات، 1376، چاپ اول، ص 1177
 

موضوعات مرتبط: ادبیات فارسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 13 مرداد 91برچسب:, | 22:1 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.